Lietuvių liaudies meno simbolika
Informacija iš čia
Senovėje ornamentas reiškė informacijos perdavimą ženklų pagalba.
Iš kartos į kartą buvo perimamos nusistovėjusios ir tobulinamos meninės formos, spalvų deriniai, ornamentika. Ornamentais išpuošti liaudies architektūros statiniai, kryžiai, medžio drožiniai, geležies dirbiniai, baldai, moliniai indai, audiniai, drabužiai, juostos, margučiai.
Iš kartos į kartą buvo perimamos nusistovėjusios ir tobulinamos meninės formos, spalvų deriniai, ornamentika. Ornamentais išpuošti liaudies architektūros statiniai, kryžiai, medžio drožiniai, geležies dirbiniai, baldai, moliniai indai, audiniai, drabužiai, juostos, margučiai.
Manoma, kad ornamentas atsirado iš konkrečių realistinių vaizdų, juos stilizuojant, supaprastinant. Ornamentas sudaromas ritmiškai pakartojant tam tikrus elementus. Lietuvoje sutinkami įvairūs raštai. Dažnai jie atėję iš gamtos ir virtę atskirais simboliais. Būdingiausi ir seniausi lietuvių liaudies ornamento simboliai:
Taškas. Tai visa ko pradžia, kilmė, vienetas. | |
Trikampis – baltams reiškė ugnį, vandenį, vyrą ir moterį. |
Apskritimas (skritulys). Saulės simbolis, kartais apsuptas spindulių. Kaimo kryžiuose daug saulės spindulių. Kryžių kryžmose “šviečia” saulė. Taip pat reiškia ugnį, tobulybę ir amžinybę; ištikimybę (vestuvinis žiedas) Segmentinė žvaigždė (šešiakampė žvaigždė) – saulės simbolis. Ji užima pagrindinę vietą lietuvių liaudies ornamente. Ja puošiami rakandai, prieverpstės, kultuvės, architektūra. Tai yra vienas seniausių pasaulyje saulės ir šviesos simbolių, žinomas senovės Mesopotamijoje, Indijoje. Kaimo žmonės vadino saulute, žvaigžde (V. Europoje – rozetė, roželė). Žemaitijoje dažnai segmentinė žvaigždė virš koplytėlių atstodavo kryžių. Skulptūroje šv. Jurgis ant apsiausto turi segmentinę žvaigždę. Kristus liaudyje dar vadinamas žvaigžde, dėl to žvaigždė – saulė yra Kristaus simbolis. Kryžius. Magiškas ir religinis simbolis, ornamento motyvas. Atsirado pirmykštėje bendruomenėje kaip ugnies simbolis. Jis būdingas daugeliui senųjų kultūrų. Nuo 4 a. tapo krikščionių tikėjimo simboliu. Kryžius labai paplitęs lietuvių medžio raižiniuose ir audiniuose, jų ornamentuose. Ypač gražūs kryžiai iš kalto metalo su saulės, mėnulio, žvaigždžių ir žalčių motyvais.
Svastika. Kryžiaus pavidalo dinamiškas Saulės, Perkūno, ugnies, jėgos, judesio ženklas. Senovės Rytuose – derlingumo, saulės ir žaibo simbolis. Geležies amžiuje svastika buvo aukščiausios valdžios simbolis. Jis randamas beveik visose senose kultūrose. Svastikos motyvai būdingi lietuvių ir latvių ornamentikai. Baltai juos dar siejo su laime, šviesa ir gėriu. Svastika yra dviejų rūšių: su judesiu į dešinę ir į kairę. Pasitaiko su kampuotomis ir lenktomis alkūnėmis bei pusinės (pvz., tautinėje juostoje). Pasaulio medis. Pasaulio stulpas. Būdingas daugelio pasaulio tautoms. Pasaulio medis jungia atskirus pasaulius: medžio viršuje – dangaus šviesuliai, kamienas – žemė, šaknys – požemis. Lietuvių Pasaulio medžio prototipu buvo uosis, pušis, ąžuolas. Dailėje šis medis vaizduojamas apsuptas paukščių, žalčių, dangaus šviesulių, žiedų. Jį sergsti iš šonų ožiai, elniai, gulbinai. liaudies MENO ornamentai Lietuvių liaudies dailė tradiciškai skirstoma į siužetinę ir ornamentinę dailę. Siužetinė dailė sutinkama tapyboje, grafikoje, skulptūroje, kartais ir taikomojoje dailėje. Jos turinys religinis. Daug sudėtingiau vystėsi ornamentinė dailė. Tai pati seniausia dailės rūšis, sutinkama beveik visose lietuvių liaudies dailės šakose. Ornamentą matome tekstilėje, drabužių puošyboje, keramikoje, architektūroje, metalo dirbiniuose o taip pat siužetinėje dailėje. Žodis ornamentas (ornamentum) kilęs iš lotynų kalbos ir reiškia “pagražinimas, papuošimas”, todėl ir ornamento paskirtis yra puošti. Ornamentas sudaromas iš vieno ar kelių ritmiškai pasikartojančių geometrinių ar vaizdinių elementų, kurie daikto paviršiuje dėstomi atsižvelgiant į atskiras jo dalis bei visumą. Lietuvių liaudies kalboje jis sutapatinamas su žodžiu “raštas”. Mistinis liaudies meno kilmės pradas slypi noru savo dvasia bendrauti su paslaptingomis gamtos jėgomis. Todėl ornamentas dažnai turi ne tik puošybinę prasmę. Jis yra lyg natūralus tautos gilios praeities ir tikėjimo atspindys, tautą supančio pasaulio atvaizdavimas, požiūrio į pasaulį, jo reiškinius išsakymas. Šiandien kai kurių mūsų liaudies mene naudojamų ornamentų mistinė ir simbolinė reikšmė yra visiškai užmiršta. Dažnai žmogus juos naudoja nesąmoningai, tik norėdamas papuošti savo buitį. Ir vis dėlto tuo ornamentu yra palaikomi gyvi praeities ryšiai su dabartimi. Menotyrininkas P. Galaunė ornamentą apibūdino kaip vieną iš pirmiausių ir pirmykščių elementų, kuriais žmogus išreiškė grožio pajautimą. Meno tyrinėtojai pažymi, kad pirminis daiktų puošimas turėjo labiau magišką ir apeiginę negu puošiamąją funkciją. Iš ornamentų pažįstame savo krašto istoriją. Keramikos dirbiniai, puošti duobutėmis, virvelėmis, eglutėmis, rasti dabartinės Lietuvos teritorijoje, III-II tūkst. pr. Kr. Puikiai ornamentuotais žalvario ir sidabro papuošalais dabinosi ne tik žmonės, jie buvo skirti ir žirgams. Svarbiausia ornamento ypatybė – ritmas (gr. rhytmos - darnumas, proporcingumas) – kokių nors elementų (linijų, dėmių, spalvų) tolygus pasikartojimas. Pagal motyvų pobūdį lietuvių liaudies ornamentai skirstomi į keletą grupių: 1. Geometriniai ornamentai (patys seniausi) – tai stilizuoti gamtos motyvai, sutinkami beveik visose liaudies meno šakose. Saulės, žvaigždžių motyvai randami juostose, kryžių viršūnėse, architektūroje. Geometriniai ornamentai sudaryti iš įvairaus dydžio ir formos taškų, lenktų ir tiesių linijų, apskritimų, daugiakampių, kryželių. Kai kurie, patys populiariausi, turi savo pavadinimus: 2. Augaliniai ornamentai – tai įvairių formų augalų pasaulis. Kai kuriose tautose jis turi sudėtingą kompoziciją. Lietuvoje – paprastą. Naudojami baldų, drabužių, medžio dirbinių puošyboje. Tapant ornamentų piešinys plokščias, be šešėlių. Ypač paplitęs kraitinių skrynių, kuporų puošimui. Augalai gali būti ir fantastiški. 3. Gyvuliniai ornamentai – iš stilizuotų gyvūnų figūrų. Tai žirgelio, žalčio, gyvatės motyvai. Kartais elnio, gulbės. 5. Visatos kūnų – saulė, mėnulis, žvaigždės, žemė, gyvybės medis, žaibas, šviesa, dangaus skliautas. 6. Mišrieji ornamentai – iš išvardytų vaizdinių elementų derinio, t. y. jungiant skirtingų ornamento rūšių elementus į visumą.
Straipsnis iš čia. | |
Komentarai
Rašyti komentarą